Ghidul cumpărătorilor de vehicule

Întrucât o bună parte dintre conaționali aleg să-și cumpere un vehicul uzat importat (adică o mașină adusă din Germania, Franța, Belgia etc… cu cât mai puţini kilometri parcurși, indiferent de anul de fabricație… știți povestea cu „nemțoaica bătrână care mergea doar în weekend până la piață, în rest păstra mașina în garaj”… etc.), doresc să prezint câteva aspecte legate de ÎNMATRICULAREA în condiții LEGALE a autovehiculelor uzate, astfel fiind denumite vehiculele care au fost înmatriculate anterior (indiferent de țara de proveniență).

La cumpărarea oricărui vehicul uzat trebuie primite de la vânzător (cel puțin) următoarele documente / materiale:

  1. vehiculul propriu-zis;
  2. documentele de înmatriculare, de ex. – în România: certificatul de înmatriculare + cartea de identitate a vehiculului, iar în alte țări – 1 sau 2 documente (conform legislației fiecărei țări, în principiu: Germania – 2, Franța – 1, Spania – 1 + inspecția tehnică, Italia – 1 + certificat digital, Marea Britanie – 1 etc….);
  3. plăcuța / plăcuțele de înmatriculare ale vehiculului, conform certificatului de înmatriculare (Atenție! Nu e vorba de plăcuțe PROVIZORII românești!);
  4. unul / două rânduri de chei ale vehiculului;
  5. actul de înstrăinare-dobândire a vehiculului (contract de vânzare-cumpărare, factură, act de donație etc.).

În multe situații, cumpărătorul nu primește (unii nici nu știu să solicite!) AMBELE documente de înmatriculare (după caz) sau/și PLĂCUȚELE DE ÎNMATRICULARE. Dacă lipsa plăcuțelor de înmatriculare poate fi justificată prin diferite documente (CMR – scrisoare de transport internațional, emisă de societăți specializate în transportul vehiculelor, declarație notarială a importatorului sau declarație pe proprie răspundere a cumpărătorului), în situația LIPSEI documentelor de înmatriculare străine sau a unor neconcordanțe apărute în urma verificărilor specifice efectuate, ÎNMATRICULAREA NU SE POATE EFECTUA PÂNĂ LA CONFIRMAREA PRIMITĂ DIN STATUL DE PROVENIENȚĂ (conform legislației europene).Din cauza multitudinii de astfel de solicitări, procedura este de durată (luni de zile), perioadă în care solicitantul poate primi doar autorizație de circulație provizorie.În situația înmatriculării unui vehicul uzat provenit din import, mai este necesară prezentarea unui certificat de autenticitate emis de RAR (Atenție! Are valabilitate doar 60 de zile de la data emiterii!), precum și a unui certificat emis de ANAF care atestă faptul că persoana fizică (cumpărătorul care a cumpărat vehiculul de la o persoană străină și dorește să-l înmatriculeze în România) nu datorează TVA.

Următoarele situații sunt întâlnite atât în cazul înmatriculării vehiculelor uzate provenite din import, cât și al transcrierilor transmiterii dreptului de proprietate asupra vehiculului (în cazul achiziționării unui vehicul uzat care este deja înmatriculat în România):

  1. Actul de înstrăinare (contract de vânzare-cumpărare, factură etc.) întocmit incorect / incomplet. În situația când vânzarea este făcută de un cetățean român cu domiciliul fiscal în România, este recomandată utilizarea formularului model ITL-054, intrat în vigoare de la data de 01.01.2016 care, în situația în care este întocmit CORECT și COMPLET, poate simplifica procedura prin suplinirea unor documente (certificat de atestare fiscală al vânzătorului și fișă de înmatriculare). Uneori, documentul respectiv este completat NECORESPUNZĂTOR de către funcționarii cu atribuții specifice (din cadrul primăriilor), prin omiterea completării unor rubrici, cu consecințe nedorite (necesitatea completării ulterioare sau a prezentării unor documente suplimentare, cum am precizat mai înainte).
  2. Neluarea în evidență a vehiculului achiziționat, la organul fiscal, în termen de 30 de zile de la data intrării în posesie (sancționată cu amendă contravențională de către organul fiscal).
  3. Neefectuarea transcrierii transmiterii dreptului de proprietate asupra vehiculului în termen de 90 de zile de la data vânzării lui, indiferent dacă au mai avut loc și alte vânzări ulterioare (ceea ce duce în mod automat la suspendarea înmatriculării vehiculului și eventuale sancțiuni contravenționale aplicate de către polițiștii rutieri).

În plus, uneori mai pot apărea unele situații neplăcute (imposibilitatea realizării înmatriculării / transcrierii) cauzate de:

  • depășirea termenului de valabilitate al inspecției tehnice periodice (ITP);
  • prezentarea unei polițe de asigurare RCA valabile NEVALABILE (cu numele / CNP / adresa cumpărătorului / numărul de identificare al vehiculului INCORECTE).

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Comodo SSL
RSS
Follow by Email
Facebook
Google+
Twitter